Asien med Jonna och Jenny

Vi är två Uddevalla tjejer som under sex veckor skall leva livet i Asien! Kina och Thailand står på schemat så läs och njut av våra upplevelser!

snorkling

Kategori:

Idag har vi vatit på en snorklingstur! Vi såg många fina fiskar och annat som hör havet till. Nu ska vi göra oss i ordning och sen käka! we love food! Bilder funkar ej...aptråkigt! Men ni får kolla fb ( en bild haha ) puss från jenny gmn o jonna gmn

koh tao

Är nu på koh tao efter en 2 timmars båtfärd. Full moon igår var riktigt kul!massa folk och massa trevligt folk. Träffade våra kompisar från trekkingen i chiang mai så det var grymt! Har en mysig bungalow vid stranden och imorgon blir det longtailbåt en cool ö! puss

ps.går ej att lägga upp bilder,gråter lite och hoppas det funkar imorrn

full moon

Kategori:

Efter att ha spenderat gårdagen på stranden gick vi hem och duschade och fixade oss. Sen mötte vi upp jonathan, ludvig, jonas och magnus för att käka. Blev några cider/ öl och srn begav vi oss till full moon starnden. Mycket trevligt! Idag har vi legat mycket i skuggan och bara tagit det lugnt,nu blir det fest igen hehe puss

Fruuuukost

Efter en halvtimmas promenad till stranden sitter vi ni och äter frukost. Sen blirde sol o bad för hela slanten!

Maaaaat

Kategori:

Har nu varit ute på en restaurang och käkat god mat. Snart ska vi sova i vår bungalow och imorgn blirde morgonpromend till stranden :)

koh phangan

I förmiddags kom vi till koh phangan med båten. När vi kom regnade det men på eftermiddagen blev det jättefint. Vi bor precis vid stranden i en liten bungalow. Imorgon ska vi åka till en fin strand och bara ha det gött! puss

bangkok

Kategori:

Har varit i Bangkok i två dagar nu. Vi har solat,shoppat och varit på koshanroad. Har käkat glass på swensens och haft mys! Imorgon flyger vi till surat thani och sen koh phangan!

tjaa

Igår hoppade jenny bungyjump!( jonna har redan hoppat det typ 32 gånger så hon orkade ej...) efteråt la vi över alla bilder på usbminne och käkade. Vid 7 satte vi oss på nattbussen mot bangkok och här är vi nu. Vi skulle vara framme klockan 6 men blev avsläppta redan 5,så sitter nu på donken o snyltar wifi. Har bokat hotell med takpool så blir lite sol o bad idag!

Bilder chiang mai

Kategori: Allmänt

äventyr i chiang mai

Kategori:

I onsdags checkade vi ut från vårt hotell och tog en taxi till thapae road. Där hittade vi snabbt ett hotell som anordnade trekking och andra turer. Vi bokade en tredagars trekking och en dagstur till en linbana i djungeln. Vi blev upphämtade och åkte bil långt ut i skogen. Väl där fick vi säkerhetsutrustning och guider som skulle hjälpa oss. Det var olika plattformer byggda runt träd och vajrar uppspända mellan dem. Så vi kopplades på och sen kunde vi flyga mellan träden haha det var riktigt fräckt och roligt!

I torsdags var det dags för en tre-dagars trekking i djungeln så vi blev upphämtade på hotellet och åkte först till en marknad där vi fick köpa myggspray och ficklampa eftersom vi inte skulle ha någon elektricitet under turen. Det var vi två, två holländare på 23 år en irländsk på 29 och en tysk på 58 haha sedan fem från frankrike, dom va inte så bra på engelska så prata mest med varandra. Sedan började vandringen och där kom vi till ett vattenfall och sedan gick vi ännu mer och kom till en by där vi skulle sova. Där gick vi runt och kollade, sedan fick vi mat och på kvällen när de blev mörkt satt vi vid en brasa och umgicks allihopa. Fick världens tjockaste bananer med haha. Vi var högt uppe i bergen så på natten var det väldigt kallt och vi sov väldigt hårt eftersom vi bara låg på en matta.
På fredag morgon blev det frukost och sedan började vi gå i ett par timmar och kom till ett vattenfall man kunde bada vid, sedan gick vi ännu mer och kom till ett annat vattenfall där man kunde sola och bada. Vi kom fram till byn vid 5 och åt mat och satt runt en eld och hade kul. Denna gången fick vi även sova på madrasser och vi va inte lika högt upp i bergen så va inte lika kallt men ändå kallt.
Idag morse åt vi frukost och gick sedan in i någon grotta och sedan till ett till vattenfall. Sedan gick vi lite så blev det elefantridning och sedan forsränning. Nu ska vi duscha och sedan ska alla i gruppen ses på donken halv sju haha och sedan ta en drink. Turen var väldigt billig kostade 350 kr för alla tre dagar och då ingick allt utan vatten som man fick köpa för 2,50 kr litern. De flesta bilderna ligger på våra kameror så bildrna de kommer upp senare när vi har dator!

hejdå kina

Kategori:

Igår kväll landade vi i chiang mai. Nu har vi vaknat och ätit konstig frukost haha vi ska nu ge oss av in mot stan och kolla upp trekkingturer. Om ni inte hör av oss på ett par dar beror det på att vi inte har internet. Försök håll ut ;)

sista dagen i Peking

Idag har vi varit på två olika stora marknader. De sålde allt möjligt och var galna haha vi köpte lite smågrejer så nu är alla pengarna vi tagit ut slut. Har 1 juan kvar,får se vad vi ska göra för roligt för den. ;) Idag åt vi god kina mat,jippi! Vi såg oxå en stor korsning fattar inte att folk inte krockar asså...inga filer och man bara kör!
Imorgon flyger vi till chiang mai,där blirde trekking och hoppas vi träffar lite andra turister. Har typ sett 10 västerlänningar här i peking haha

Skitgubbe

Kategori:

Ville bara meddela att Jonna leder med 37-26 i turneringen!
wooohooooo

Dumma smog

Kategori:

Idag har vi varit vid sommarpalatset,kejsarens sommarställe. Vi var oxå o kollade på os-arenorna från 2008. Vi bar inne i Bird's nest, tyvärr hade dom lagt snö över planen och hade lite aktiviteter för barn men det var ändå coolt att se. Vi käkade mc idag o det fanns bara 2 menyer så fick bli världens fettomeny. Big mac,stor pommes,stor cola,5 nuggets och dipp haha så ikväll blirde cornflakes,bröd och frukt på rummet. Det är sjukt billigt att ta sig runt i peking,tunnelbana kostar 2 kr för en enkelbiljett. Då får man åka hur lång man vill o kan byta hur många gånger som behövs. Vi har disskuterat hur det kan vara så dimmigt varje dag och idag fick vi svar,boven i dramat är smog! Nån rök och dimgrej som tydligen är massa gånger högre än normalt. Imorgon ska vi utforska shoppingen. puss

chill dag

Idag har vi bara tagit det lugnt och fixat praktiska saker. Vi har tvättat (eller aa hotellet gjorde det) vi la in bilder på usb-minne och vi kollar på hotell i chiang mai,eftersom vi landar på kvällen där är det skönt att redan ha nåt bokat. Imorgon ska vi till sommarpalatset, till OS-arenorna och till en marknad.

Dessa fick vi av en som gick på ett konstuniversitet,det står våra namn och symbolerna överst betyder lycka på ena o kärlek på den andra.

The great wall

Kategori:

Träningsvärk imorgon, japp. Idag åkte vi till muren lite längre bort därför stt de är mindre turister där och inte så renoverat, det var vi och fyra till i vår bil och sedan var de knappt några fler, jättehäftig!Vi fick gå sex km ovanpå muren, satte oss och fikade på mitten med världens utsikt. Där muren var orginal var det råa trappsteg men väldigt kul att ha gått där! Ett minne för livet!

kvällsmat

Nu har vi precis käkat lite kvällsmat. Tog en tur till affären och köpte även mat inför imorgon då vi ska åka med på en dagsutflykt till muren som hotellet ordnar:) Nu ska vi spela kort o ta det lugnt bara. Blir upp tidigt imorgon. Vi har även bestämt att stanna på detta hotell tills vi flyger vidare.
puss

Slänger även upp två bilder från "lobbyn" very mysigt o luktar gott av alla blommor.

den förbjudna staden

Kategori:

Idag har vi varit o kollat på förbjudna staden.Sjukt stor och coolt att ha sett den! vi gick oxå upp på ett berg i en park så man såg ut över hela staden, mycket fin utsikt. Nu sitter vi på ett cafe o ska äta o dricka varm oboy. Det är kallt här så det gäller att gå o hålla igång för att inte frysa för mycket. puss

peking

Idag har vi kollat lite runt om hotellet. Vi hitta coola äpplen haha ikväll käkade vi på hotellet,kina mat! Det var lite starkt men gott! Imorgon drar vi till förbjudna staden m.m
För alla er som undrar så står det nu 14-10 till jonna i skitgubbe turneringen.
puss

hejdå hong kong hej peking

Kategori:

För nån timma sen landade vi i peking efter att ha gått upp halv 5. På flygplatsen blev vi söndertjatade om att ta taxi,det skulle kosta 550 o det tyckte vi var lite mycket så vi tog tåg o tunnelbana istället o sparade 492! woho på oss! Så ni sitter vi på vårt guesthouse som är mycket fint och bara chillar. Det är lugnt här men lite andra folk oxå så det är kul. Vårt rum är grymt jämfört med det i hong kong + att vi får frukost:)
pusss

sista dagen i Hong Kong

Kategori:

Idag tog vi tunnelbanan till ngong ping,en kabinbana på 5,7 km upp i bergen. Vi åkte en där golvet var genomskinligt så man såg ner, riktigt coolt! Väl där uppe tittade vi på big buddha, önskade oss en sak bid ett träd o kollade runt. Sen åkte vi ner igen och gick tillbaka tiöl hotellet sär vi hämtade det vi shoppat eftersom vi skulle skicka hem det. Det var smudigt att skicka från postkontoret så hoppas det kommer fram. Idag gick vi rått vilse oxå haha men vi fick se en del vi inte sett. Tex fiskar i plastpåsar o hundar och katter i bur...rått :(
Imorgon bär det av till Peking. puss

skitgubbe

Kategori:

ville bara meddela att jonna leder med 11-3 i vår skitgubbe turnering!

vårt rum

detta är vårt rum! hihi avled första gången vi såg det men det är asmys!!

solig dag i hk

Kategori:

Efter frukosten åkte vi tåg till Lo Wu, en stad utanför hong kong där det skulle vara billig shopping.Vi läste att man var tvungen att ha visum där så vi tog med passen.När vi kom dit var det vämer säkerhet än åå en flygplats typ!Vi stod i en kö där man skulle visa sitt pass o visum,då ser jenny plötsligt en skylt o kommer på att vi bara har single entry-visum. Vi fick lite panik o frågar om det stämmer,o ja det gjorde det....så det var bara att ta första bästa tåg tillbaka igen haha orkar ej! Om vi hade fått vårt visum stämplat hade vi inte fått komma in i peking,så där hade vi tur!
När vi kom tillbaka var vi trötta o hungriga så vi köpte sallad o satte oss i solen.Alla glodde på oss,antingen för att vi satt där eller för att vi åt eller för att vi hade linnen när alla andra gick i jackor typ! Vi han även med lite affärer o marknader idag oxå. Nu är vi på rummet o ska ta det lugnt sen får vi se vad vi gör:) puss från oss!

frukost

Kategori:

Äntligen fick vi pannkakor efter två dagar med minifrukost!

Vs

Goooooooooooooooooooootttttttttt

grym dag igen

Kategori:

Idag ringde ej klockan så vi missade pannkaksfrukost,grinar.... fick bli banan,vatten o gifflar! Efter frukost gick vi till mong kok ett område inte långt från guesthouset.Vi hittade H&M och monki!Var även på marknader tex ladies market där dom hade jättemycket vi köpte mobilskal,skor o lite annat.Vi prutade ganska bra haha sen åkte vi vidare till causeway bay o shoppade lite till :) Sen åkte vi till central o åkte guidad busstur i stan för 17 kr :) Sedan myste vi på starbucks. Vi åkte på en till guidad busstur på kvällen,mycket fint.Vi var typ ensamma på bussen så vi levde livet! puuss

jonna gmn

jenny tyckte det var orättvist att inte jag var med på nå bild,så slänger upp en
nu haha

trötta tjejer

Kategori:

idag vakna vi rätt sent, sedan tog vi en.båt ut till cheung chau där det finns bla strand och shoppingstånd. sedan tog vi båt tillbaka till hong kong island och hoppade på en buss upp till victoria peak som är hong kongs högsta punkt där vi gick runt brände kalorier och tog massa kort, skitfräckt var det och man förstod verkligen hur stort hong kong är! tyvärr var det väldigt dimmigt. vi har bestämt oss för att behålla vårt lilla rum några dagar till eftrrsom de är mysigt, ligger centralt billigt och har internet.Det är sjukt billigt att transportera sig,ca 9 kronor för buss en timma eller tunnelbana ett par stationer. Idag dissade vi donken o åt subway istället.i
går träffade vi en svensk o han tyckte inte heller maten var god så vi är inte kräsna! Ikväll åt vi på spagetti house,mycket gott!nu ska vi chilla på vårt rum o spela kort puss puss

go mat not

Kategori:

vi gmns skulle käka äkta kinamat idag,så vi hitta en restaurang som verka fin.jonna beställde soppa med ris o jenny kyckling med cashewnötter o ris.soppan smaka ljummen piss och kycklingen var ej rensad...fick bli ett besök på donken för 3 gången på 2 dar!imorgon blirde pankaksfrukost på donken. we love som man säger <3

gmn

Kategori:

idag har vi utforskat hong kong.vi tog tunnelbanan till causeway bay där vi shoppade,kollade marknader,gick lite vilse o käkade :) nu ska vi försöka duscha haha och ikväll tänkte vi piffa till oss o äta ute.

Yeah

Kategori: Allmänt

Idag har vi vart ute hela dagen, tog tunnelbanan (billigt) till cuseway bay där vi shoppade och gick lite vilse. Va på en marknad där som sålde massa båda levande och slaktad föda. Köpte dock inget där ;) ska även försöka duscha idag haha får se när man kan använda toaletten efter de..

Hong kong

Hej där!
Efter en lång flygresa har vi kommit till vårt vandrarhem,sjukt litet haha! vi har ätit donken och köpt adapter o vatten. imorgon blir det shopping och att utforska staden! Puss puss